Reis in 2021

Terwijl de derde lock down van de Corona pandamie is afgelopen en de "echte" vakantie van 2021 al redelijk snel is, toch even een steden trip. Dit jaar naar Athene. Een stad waar ik 30 jaar geleden ook ben geweest. Maar dat was even snel met ouders. Nu de tijd om de oude cultuur te bezichten. De geuren en kleuren op te zuigen. En natuurlijk even onthaasten en genieten van het ontspannen Griekse leven.

Een zoektocht naar het verleden, naar 2500 jaar geleden met een 5 daagse tocht.

De Citytrip in Athene

Oude stadsplein

dag 1 in Athene

Stress in Athene

Heel vroeg opstaan, dat was nodig om te kunnen afreizen naar de Griekse hoofdstad voor de City trip 2021. Maar gek genoeg was ik al voor dat mijn wekker afging al wakker. Dus een snel en eenvoudige ontbijt een kop koffie en om 04.30 uur op naar de luchthaven Eindhoven. Het was best koud en dat zal later in de middag wennen worden, want in Athene is het vandaag 37 graden. Een vlucht met Transavia brengt me in 2,5 uur naar Athene. Het loopt allemaal soepel door de veiligheid check en na de koffer in ontvangst te hebben genomen kan ik gelijk in de vooraf geregelde taxi stappen. Om 13.00 uur lokale tijd kom ik het hotel binnen. In de sfeervolle jaren 60 ingericht kamer en lekker muziek op de achtergrond in de openbare ruimtes, en ik heb geluk dat ik al op de kamer kan. Dat zou eigenlijk niet voor 15.00 uur kunnen. Maar toen ging het even fout. Ik realiseerde me dat ik mijn camera in de taxi had laten liggen. De stress nam toe. Gelukkig had ik het nummer van de chauffeur dus gelijk gebeld. Hij stelde me gerust en we spraken af dat hij het later in de middag zou komen brengen. De receptie van het hotel ook geïnformeerd. Maar echt zeker was ik er nog niet op. Op mijn kamer wilden in mijn koffer uitpakken en ik kon me de code niet meer herinneren. Boos op mijn zelf, en de stress nam weer in grote stappen toe, eerst maar even relaxen en een kopje koffie drinken. En gelukkig kon ik me toen de code weer herinneren. Daarna in de buurt wat gegeten en gedronken. Plus een wandeling in de buurt gemaakt, naar het info centrum maar daar werd ik niet veel wijzer. Terug naar het hotel gelopen door de wijk Plaka wat ram vol zit met restaurantjes. In de kamer eerst even afgekoeld wat ik had het erg warm gekregen. Zo warm dat ik het idee had dat ik tegen de over verhitting aan zat. Flink wat gedronken en in de airco even afkoelen. Daarna kort in de lobby gewacht in de chauffeur en mijn camera. Ik wilden hem flink bedanken met een tip maar daar wilden hij niks van weten. Allemaal goed gekomen dus. Daarna op het schitterende dakterras gezet waar het lekker waait en je geen overlast hebt van het drukke verkeer. En hoe het mogelijk is, ik weet het niet maar na 2 maanden geen enkele druppel regen hier gevallen ging het onweren en voorzichtig regenen. Niet genoeg om niet heel nat te worden maar prettig was het ook weer niet. Dus terug naar mijn kamer, wat lezen en douchen en omkleden voor het diner in de gezellige wijk Plaka. Heerlijk en veel gegeten en gedronken. Even bij receptie vragen of ze een goed en leuk restaurantje weten in de buurt.

Praagse brug

dag 2 in Athene

Terug in de geschiedenis

Na een fantastische ontbijt, niet vaak zo goed en uitgebreid ontbijt gehad. De tocht van 21 km vandaag bracht als eerst naar de geboorteplaats van de democratie. De Griekse agora. Een vrij groot gebied aan de voet van de Acropolis. Veel staat niet meer overeind, maar wat wil je na 2500 jaar. De tempel van Apolo staat als enige nog vrij in takt en kijkt meer op het gebied waar je in de hoogtijd dagen van de Griekse beschaving het centrum van de stad was. Met de audiogids zie in de gebouwen wel opgebouwd worden. Zo de ruimte waar afvaardiging, de voorlopers van de Romeinse senatoren bij een kwamen en gezamenlijke de verantwoordelijkheid van de stad en het gebied van Athene beheersten. Tevens waren deze vrijwilligers die 1 of 2 jaar mochten deel nemen in de raad ook rechters. Althans dat gelden alleen voor de mannen. En dan ook alleen als hun vader ook geboren was in Athene, en de minimale leeftijd hadden van 30 jaar. Zo is hier ook het lot gesproken van Aristoles gesproken. Ter dood veroordeeld door vergiftiging. In de plek waar nu het museum staat moet in dezelfde bouwstijl de stoa van Attotelos hebben gestaan. En gebied van markt en winkels. De weg midden door de opgraving heen (Panatic way) loopt naar de achterkant van de Acropolis. De volgende bezichtig was de Romeinse Agora. Waar nog minder van over is als de Griekse variant. Behalve de nog bijna compleet in takt de toren van de winden. Die de mooi versierd was. Bij de ingang was nog de poort te zien die zelfs van veraf nog te zien was. Het was de Romeinse variant van de Griekse Agora. De Romeinse keizers wilden niet de wil van Rome opleggen in het dagelijkse leven en daarmee bleef de Griekse Agora in takt, en werd zelf met Romeinse toevoegingen uitgebreid met brede en een vestingmuur. De volgende stap was letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt. De Acropolis. Bij de ingang stond al een flinke rij, die bij terugkomst zelfs nog langer feest was geworden. Gelukkig had ik al mijn tickets en kom dus gelijk doorlopen. Onder een olijfboom aan de voet van de Acropolis naar de volgende audio tour geluisterd. De temperatuur was al bijzonder hoog ondanks dat het nog geen 10.00 uur was. De eerste bezichtig was het theater van Dionysus. De eerste van alle theaters die overal in het middellandse zee gebied te vinden. Met zijn 17.000 plaatsen een kleintje. Zeker als ik het vergelijk met die in Sicilië, die aan 100.000 mensen een zitplaats boden. Hier hebben de grote Griekse filosofen gestaan. In een wedstrijd om de beste te zijn. De volgende stap was de stoa van Eumenus, de gang van een paar 100 meter lang waar de bezoekers tijdens regenachtige dagen konden schuilen en waar kleine shops te vinden waren. Gevolgd door de tweede theater de Odeon van Hercules Atticus. Die door de Romeinen gebouwd zijn tijdens het bewind van de keizer Atticus. De is iets groter, maar vooral de achterwand is nog grotendeels in takt. De is 100 jaar VC gebouwd. De volgende stop was na de klim de ingang van de Acropolis met zijn enorme trappen die door de Propoleae liep. Met de tempel van Athena Nike aan de rechterzijde. Het Erechteum is een bijzondere tempel. De wijkt namelijk van alle andere Griekse tempels. Het heeft een T vorm. Naar verluidt omdat anders het altaar er niet in pasten. Met de beelden van de maagden die het dak ondersteunen De grootse dat Parthenon is de tempel met vele verhalen en 2 maal verwoest en weer herbouwd het enorme bouwwerk met de twee rijen van pilaren is nog steeds deels in stijgers. Volgens mij ga ik het nooit meemaken dat deze weg zijn. Gelukkig staat er bovenop de heuvel veel wind. Want ik met als ik beneden ben dat de temperatuur erg is opgelopen. Mijn telefoon geeft 37 graden aan. Het is 13.00 uur. Tijd even te relaxen en wat te eten en drinken. De reis daarna gaat nog langs de bibliotheek van Hadrianus. Een keizer die half Europa het vol gebouwd. Via kleine steegjes nog langs de oudste kerk van de stad. Terug in de kamer even uitrusten en afkoelen. Daarna op het dakterras gezeten waar het lekker waait. En ontspannen. Met een bezoek de zon zien ondergaan. In de stad lekker gegeten en gedronken.

Torenspitsen van de St. Vitrus katadraal

dag 3 in Athene

In Athene op zoek naar de verborgen plekjes

Het ontbijt was wederom fantastische, daarna de langste wandeltocht vandaag van 24 km, door de wijken zonder al te veel toeristen, met kleine pleintjes waar de temperatuur aangenaam is door de vegetatie en de wind die de hele dag door de stad waaide. De hoogtepunten was de wisseling van de wacht bij het graf van de onbekende soldaat. Dit kon ik me nog herinneren van 30 jaar geleden. Daarna een wandeling door het stadspark maar die werd voortijdig afgebroken omdat ik het moest verlaten. Het was gesloten later kom ik er achter dat het vanwege brandgevaar was. Een beetje vreemd wat is was er erg groen. Via een wandeling door de ambassade wijk kom ik bij een opgraving die ik van buiten al had gezien en dat stelde niks voor dus die heb ik overgeslagen. Langs het Olympisch stadium van de moderne spelen 1886 met het beeld van de oprichter Pierre de Coubertin Daarna naar Olympia. Een groot terrein met vooral het indrukwekkende tempel complex van Zeus. Of dat wat er van over was. De hoogte van de pilaren zijn 17 meter en een aantal staat, deels in stijgers nog over eind. Aan de ingang staat de Romeinse ingangspoort, geplaats door keizer Hadriaan. Intussen ben ik geheel door mijn voorraad water heen en de temperatuur is weer gevaarlijk warm aan het worden dus op zoek naar een winkeltje. Wat daar water kopen is maar een fractie van de prijs ten opzichte van de stalletjes die overal te vinden zijn. Bij een koffiebar een broodje en een flinke koffie genuttigd. Dat was lekker om even mijn benen rust te geven, althans totdat ik weer ging lopen, het voelde zo stroef als wat. De klim ging naar de berg naast de Acropolis. Alleen bijna aan de bovenkant aangekomen kom ik erachter dat ook hier het park is gesloten in verband net brand gevaar. Wel toch een mooi overzicht op de Acropolis. De wandeling gaat verder zonder veel andere bezichtigen door mooie overgangsgebied door het groen. Lichtelijk uitgeput terug op mijn kamer, even afkoelen en wat rusten. Daarna op het dakterras ver relaxen terwijl de zon langzaam ondergaat, maar de temperatuur nog ruim boven de 30 graden blijft. Nog een tour geboekt voor de laatste dag, gezien ik daar nog niks het gepland plus een museum ticket om in de ochtend het museum te bezoek van de Acropolis. Een intensieve dag. Lekker eten en drinken in de avond.

ingang van Vysehrad vesting

dag 4 in Athene

Vandaag was het een dag in Athene om het vakantie gevoel optimaal te benutten.

Na een heerlijk ontbijt vertrok mijn wandeltocht naar het gebied buiten het toeristische gebied. Op zoek naar de opgravingen van de oude vesting stad Kerainakos. Met hulp van complete informatie waren de hoop stenen op te bouwen naar een stad. Het gebied wat aan een rivier lag op een paar kilometer afstand van de Acropolis. Volgens de info is de stad opgericht 1000 jaar voor Christus, vooral als begraafplaats. Het werd steeds meer een stad met ambachtslieden van pottenbakkers. Door tweemaal in inval van de Perzische macht werden de Hellenische bevolking verjaagd. Maar werd de stad herbouwd. De verwachting is dat er nog veel meer is te vinden onder de 6 meter dikke aarde ligt, maar blijkbaar een probleem omdat er een koptisch kerk op het grondgebied staat daar niet weg wil en het terrein niet belangrijk genoeg is om het te verplichten. Daarna door het toeristische gebied gelopen, met lekker wat kleine dingen geproefd en gedronken. Terug iets na de middag in het hotel even op adem komen en op het dakterras gezeten. Gelukkig is de temperatuur niet zo hoog meer en de harde wind maakt het erg lekker uithouden. Morgen een actieve dag, op het programma dus op tijd gaan slapen.

Oude synergoge

dag 5 in Athene

Vandaag is de laatste dag om de geschiedenis van de oude Grieken op te zuigen.

Als eerst de wandeling door het nog uitgestorven binnenstad naar de Acropolis museum. Een groots opgezet museum naast de Acropolis. Wat ik vooral bijzonder vindt is dat het gebouwd is boven op een opgraving van de oude stad waar de gewone huizen stonden. Dus geen tempels. Als je dan nagaat dat dit dus een groot deel van de moderne Athene is dat dit dus in de grond moet hebben. Zo blijkt dat ze ook zaken zijn tegen gekomen bij de aanleg van de metro lijn voor de Olympische spelen. Maar goed, het museum wat alleen was gewijd aan de tempels op de Acropolis. Veel uitleg met gereconstrueerde beelden van de beelden die op de zijkant stonden. Het verhaal van Apolo en zijn dochter Athena. De verslagen van de oorlogen met Troje die door Alexander de Grote werd gewonnen. De slag om Marathon en nog 2 andere grote veldslagen. Het feit dat een groot deel is beschadigd door verbouwingen van eerst de perzen, toen de Koptische Grieken, de Christen en de Turken, die de berg allemaal als hun heilige berg zagen. Onder het museum dus de opgravingen van een woonwijk wat uit 4 huiscomplex bestond. Elke met zijn eigen binnenplaats, keuken toilet en woonkamer en meerdere slaapkamers. Vooral indrukwekkend te realiseren dat er dus in de achtste eeuw voor. Christus dus al riolering was en binnenhuis toiletten. Iets wat volgens mij pas in de 19de eeuw dus 2600 jaar later pas in westelijk Europa zichtbaar was. Daarna even op adem komen in de hotel kamer en opfrissen voor de middag excursie naar het zuidelijkste puntje van Atica, het gebied waar Athene op ligt. Naar kaap Seonion met de tempel van Poseidon. Leuke verhalen van de gids die zijn best deed op grappig te zijn maar het kwam niet echt over. Het waaide enorm op de kaap waardoor stilstaan al een opgave was de tempel gewijd aan de god van de zeeën. Wat blijkbaar vreemd vertaald is want ik Grieks betekend beschermheer van land. Hmm vreemd. Het is en was wel een uitkijkpost van de route van en naar Athene uit Egypte en het Ottomaanse rijk. Excursie viel een beetje tegen vooral omdat je veel tijd was om te reizen. De laatste dag in de stad dus nog even lekker eten, want morgen gaat de reis weer terug naar huis.